INCIDENTELE BATEN | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|
Taakveld | Programma 0 Bestuur en ondersteuning | 926.537 | 0 | 0 | 0 |
0.10 | Onttrekking flex.alg.res.; toegankelijkheid bushaltes | 170.000 | |||
0.64 | Precariobelasting kabels en leidingen | 756.537 | |||
Taakveld | Programma 1 Veiligheid | 0 | 0 | 0 | 0 |
Taakveld | Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat | 0 | 0 | 0 | 0 |
Taakveld | Programma 3 Economie | 0 | 0 | 0 | 0 |
Taakveld | Programma 4 Onderwijs | 0 | 0 | 0 | 0 |
Taakveld | Programma 5 Sport, cultuur en recreatie | 20.000 | 0 | 0 | 0 |
5.1 | Rijksbijdrage uitvoering Lokaal Sportakkoord | 20.000 | |||
Taakveld | Programma 6 Sociaal domein | 0 | 0 | 0 | 0 |
Taakveld | Programma 7 Volksgezondheid en milieu | 0 | 0 | 0 | 0 |
Taakveld | Programma 8 Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing | 0 | 0 | 0 | 0 |
TOTAAL INCIDENTELE BATEN | 946.537 | 0 | 0 | 0 |
INCIDENTELE LASTEN | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|
Taakveld | Programma 0 Bestuur en ondersteuning | -330.000 | -175.000 | 0 | 0 |
0.4 | Voortzetting flexibele schil externe inhuur | -150.000 | -100.000 | ||
0.4 | Stichting RIJK, afname inkoop van 5 naar 4 dagen | -30.000 | |||
0.4 | Voortzetting capaciteit beantwoording raadsvragen | -75.000 | -45.000 | ||
0.4 | Voortzetting capaciteit beantwoording raadsvragen | -75.000 | -30.000 | ||
Taakveld | Programma 1 Veiligheid | -73.753 | 0 | 0 | 0 |
1.1 | Brandweer; studiekosten en opleidingen | -6.988 | |||
1.1 | Brandweer; specifieke verbruiksgoederen | -3.759 | |||
1.1 | Brandweer; overige diensten | -63.006 | |||
Taakveld | Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat | -170.000 | 0 | 0 | 0 |
2.1 | Verbeteren toegankelijkheid bushaltes | -170.000 | |||
Taakveld | Programma 3 Economie | 0 | -5.410 | 0 | 0 |
3.2 | Vervangen elektrakast Bloemendaalseweg 240 | -5.410 | |||
Taakveld | Programma 4 Onderwijs | 0 | 0 | 0 | 0 |
Taakveld | Programma 5 Sport, cultuur en recreatie | -20.000 | 0 | 0 | 0 |
5.1 | Bijdrage uitvoeringskosten Lokaal Sportakkoord | -20.000 | |||
Taakveld | Programma 6 Sociaal domein | -53.000 | 0 | 0 | 0 |
6.1 | Maatschappelijke begeleiding statushouders | -53.000 | |||
Taakveld | Programma 7 Volksgezondheid en milieu | -55.408 | -100.000 | 0 | 0 |
7.1 | Vervangen elektrakast Bennebroekerlaan 5 t.o. | -5.408 | |||
7.4 | Duurzaamheid warmtetransitie | -50.000 | -100.000 | ||
Taakveld | Programma 8 Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing | 0 | 0 | 0 | 0 |
TOTAAL INCIDENTELE LASTEN | -702.161 | -280.410 | 0 | 0 | |
TOTAAL INCIDENTELE BATEN | 946.537 | 0 | 0 | 0 | |
SALDO INCIDENTELE BATEN EN LASTEN | 244.376 | -280.410 | 0 | 0 |
Toelichting overzicht incidentele baten en lasten 2021-2024
Baten
Onttrekking flexibele algemene reserve; verbeteren toegankelijkheid bushaltes
Zie toelichting bij lasten.
Precariobelasting kabels en leidingen
De mogelijkheid om precario op netwerken te heffen vervalt per begrotingsjaar 2022. Vanaf dat moment valt een substantieel deel ad € 756.537 als structureel inkomstenpost uit de begroting weg. Tot die tijd worden de ontvangen inkomsten als incidenteel aangemerkt.
Rijksbijdrage uitvoering lokaal Sportakkoord
Zie toelichting bij lasten.
Lasten
Voortzetting flexibele schil inhuur
Op basis van het strategisch HRM-beleid 2017 – 2020 is voor 3 jaar (tot en met 2020) een flexibel inhuurbudget toegekend van €150.000. De praktijk leert dat een blijvende investering nodig is in een flexibel budget om nieuwe taken en opgaven goed te kunnen opvangen en waar nodig te overbruggen naar een structurele inbedding. Maar de spanning op de arbeidsmarkt dwingt op aantal gebieden tot meer tijdelijke inzet doordat een aantal vacatures moeilijker zijn te vervullen terwijl de mobiliteit is toegenomen. Kortom, onze noodzakelijke wendbaarheid vraagt vanaf 2021 om een structureel flexibel inhuurbudget. Aanvankelijk van € 200.000 in 2021 en 2022, en uiteindelijk van € 250.000 in 2023 en verder. De ambtelijke organisatie legt zich zelf een taakstelling op om dit budget binnen de huidige formatie te realiseren. Deze taakstelling is voor 2021 € 50.000, voor 2022 € 100.000 en uiteindelijk in 2023 dus € 250.000 (dit staat gelijk aan om en nabij 4 formatieplaatsen). Deze formatie denken we te vinden door digitaler en doelmatiger te werken. Omdat de taakstelling dus gefaseerd wordt gerealiseerd wordt ter overbrugging een incidenteel budget gevraagd van € 150.000 in 2021 en € 100.000 in 2022.
Stichting Rijk, afname inkoop van 5 naar 4 dagen
Stichting Rijk wil kennis gaan organiseren rond fysieke inrichting van gemeenten (buurt), sociaal domein (burger) en bedrijfsvoering. Ook wil Stichting Rijk meer kennis rond maatschappelijk verantwoord inkopen (MVI) in huis halen. Verder wordt om sneller op de vragen van gemeenten in te spelen een flexibele pool opgericht. Naar aanleiding van het 213a onderzoek Stichting Rijk uit 2017 is inmiddels de samenwerking met Stichting Rijk verbeterd en de versterking van de organisatie die Stichting Rijk de komende jaren door wil voeren sluit hier goed bij aan. Voorstel is daarom om tot de periode t/m 2021 akkoord te gaan met budgetverhoging maar daarna het budget te verlagen door het aantal ingekochte dagen bij Stichting Rijk te verlagen van 5 naar 4 dagen per week.
Voortzetting capaciteit beantwoording raadsvragen
Sinds de laatste verkiezingen is het aantal gestelde vragen gestaag toegenomen. In tegenstelling tot de verwachting kan eind 2019 en begin 2020 worden geconstateerd dat het aantal gestelde schriftelijke, technische vragen en inlichtingen WOB verzoeken eerder nog verder is toegenomen dan afgenomen. Zeker wanneer wordt gekeken naar de per indiening opgenomen detailvragen en daarbij voorts de integriteitsmeldingen worden betrokken, moet voor de behandeling daarvan het nodige voorbereidende werk worden verzet. Hieruit volgt dat de omvang van de ingehuurde extra capaciteit in tegenstelling tot de verwachting niet kan worden afgeschaald indien de vragen binnen wettelijke en redelijke termijnen afgehandeld moet worden.
Brandweer
De raad heeft op 4 juli 2019 ingestemd met de invoering van een nieuwe bluswatervoorziening door middel van (de aanschaf van) watertankwagens. De hieruit voortvloeiende structurele financiële effecten maken onderdeel uit van de begroting van de VRK. Met de komst van deze “repressieve oplossing” komen op termijn lasten van de begroting te vervallen. Dit betreffen de kosten van de brandkranen, materialen en gemeentelijke oefeningen. Deze kunnen als incidenteel worden aangemerkt. Daarnaast is voor het begrotingsjaar 2021 een incidenteel budget benodigd van € 36.179 t.b.v. de implementatie, zoals opleidingen en trainingen van personeel m.b.t. het gebruik van de watertankwagens.
Verbeteren toegankelijkheid bushaltes
De gemeenteraad heeft de wens geuit om de toegankelijkheid van de bus te vergroten door de bushaltes waar mogelijk aan te passen. Uit een inventarisatie is gebleken dat 37 bushaltes in de gemeente niet (geheel) voldoen aan de landelijke richtlijnen voor de toegankelijkheid. Bij veel haltes is het trottoir niet verhoogd en/of ontbreken geleide lijnen voor slechtzienden. De kosten voor het verhogen van de perrons en het aanbrengen van geleide lijnen worden geraamd op € 170.000. Het betreft een eenmalige aanpassing. De uitvoering is gepland in begrotingsjaar 2021. De Provincie heeft in het verleden subsidie beschikbaar gesteld voor het uitvoeren van dergelijke aanpassingen. Op dit moment zijn er geen subsidieregelingen bekend. Vooralsnog komen de kosten geheel voor rekening van de gemeente en worden ter dekking onttrokken aan de flexibele algemene reserve.
Vervangen elektrakast Bloemendaalseweg 240
De elektrakast op de parkeerplaats bij AH in Overveen wordt in 2022 vervangen.
Bijdrage uitvoeringskosten lokaal Sportakkoord
Het eerste nationale Sportakkoord is in juni 2018 getekend. In dat akkoord zijn diverse ambities vastgelegd. Doel van het sportakkoord is om de organisatie en financiën van de sport toekomstbestendig te maken. Het lokale sportakkoord wordt gesloten tussen gemeente en (sport-)organisaties. Voor het aanstellen van een lokale sportformateur in 2021 worden eenmalige geldmiddelen beschikbaar gesteld door het Rijk. De uitvoeringskosten en de rijksbijdrage maken onderdeel uit van de begroting 2021 en zijn budgettair neutraal.
Maatschappelijke begeleiding statushouders
Maatschappelijke begeleiding voor volwassen statushouders is een wettelijke taak voor gemeenten. Statushouders met een asielvergunning vormen een bijzondere groep migranten. Bloemendaal heeft een achterstand van te huisvesten statushouders. De verwachting is dat de kosten voor maatschappelijke begeleiding in 2021 fors hoger zullen zijn. Om maatschappelijke begeleiding te kunnen blijven bieden wordt voorgesteld om het budget maatschappelijke begeleiding statushouders – éénmalig in 2021 - te verhogen van € 37.000 naar € 90.000.
Vervangen elektrakast Bennebroekerlaan 5 t.o.
De elektrakast op de parkeerplaats bij het Van Lieroppark in Bennebroek wordt in 2021 vervangen.
Duurzaamheid warmtetransitie
In het klimaatakkoord is afgesproken dat het Rijk € 150 miljoen beschikbaar stelt aan gemeenten voor de periode 2019 tot en met 2021. Dit bedrag is via de decembercirculaire 2019 beschikbaar gekomen, is in één keer uitgekeerd voor de hele periode en maakt deel uit van het jaarrekeningresultaat 2019. De bedragen voor Bloemendaal zijn als volgt:
- Transitievisie Warmte: € 202.101 (1)
- Energieloket: € 25.000 (2)
- Wijkaanpak: € 9.997 (3)
In de begroting 2021 is een bedrag opgenomen van € 50.000, in 2022 € 100.000. Het gaat om incidentele budgetten die worden gebruikt voor planvorming warmtetransitie en zo mogelijk (het begin van) de implementatie. Het gaat hierbij vooral om het opstellen van een plan in welke volgorde wijken worden verduurzaamd/aardgasvrij worden gemaakt. Zoals eerder gememoreerd staat tegenover deze uitgaven dekking vanuit het Rijk. Dat geld is inmiddels al ontvangen.