- verbonden partijen Veiligheidsregio Kennemerland (VRK)
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Kennemerland (GR VRK)
Doelstelling
Door intergemeentelijke samenwerking en een doelmatige organisatie en coördinatie uitvoering geven aan:
- taken op het gebied van brandweerzorg, rampenbestrijding en crisisbeheersing als genoemd in de Wet veiligheidsregio’s;
- taken op het gebied van bescherming en bevordering van de gezondheid van de bevolking als genoemd in de Wet publieke gezondheid;
- taken betrekking hebbende op hulpverlening bij ongevallen en rampen alsmede de voorbereiding daarop, zoals genoemd in de Wet veiligheidsregio’s;
- de ingevolge de Wet Ambulancezorg (WAZ) noodzakelijke zorg en ambulancehulpverlening.
Deelnemende gemeenten
Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmermeer, Heemskerk, Heemstede, Uitgeest, Velsen, Zandvoort.
Bestuurlijk belang
Conform de GR is de burgemeester lid van het algemeen bestuur. De burgemeester is tevens lid van de bestuurscommissie Openbare Veiligheid.
Bestuurlijke verantwoording
Voor vaststelling van de begroting en het jaarverslag van de VRK wordt de zienswijze van de Raden gevraagd. Het Algemeen Bestuur van de VRK stelt vervolgens de begroting en het jaarverslag van de VRK vast, rekening houdend met de zienswijzen van de raden en de stemverhouding binnen de VRK. Bestuursrapportages van de VRK worden twee maal per jaar ter kennisname gebracht van de raadsleden. Daarnaast rapporteert de burgemeester de raad mondeling over de onderwerpen uit de bestuurscommissie.
Financieel belang
Op basis van het inwoneraantal vormt Bloemendaal 4,2% van het totaal van deze GR.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: gemiddeld
Jaarverslag
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2019
31 dec. 2019
1 jan. 2019
31 dec. 2019
€ 3,358 miljoen
€ 4,054 miljoen
€ 41,612 miljoen
€ 42,445 miljoen
Rekeningresultaat
Resultaat na bestemming rekeningresultaat
2018
2019
€ 1,347 miljoen
€ 1,062 miljoen
Bijdrage vs. begroting
2020 (x € 1.000)
MJB x € 1.000) (61010110 brw,61020110 orde 66010250 vth,67010110 volksg 443300)
Begroot
Werkelijk
2021
2022
2023
2024
- € 2.120
nnb
- € 2.210
- € 2.210
- € 2.210
- € 2.210
Ontwikkelingen
De inzet van de VRK blijft hard nodig in een omgeving die niet altijd zo veilig en gezond is als we voor onze burgers, ondernemers en bezoekers zouden willen. Meer mensen die verminderd zelfredzaam zijn, wonen zelfstandig. De bebou-wing, bewoning en verkeersbewegingen nemen toe. Klimaatwijziging verhoogt het gevaar voor de gezondheid, bijv. door hitte, infectieziekten; risico’s op (natuur)branden, overstromingen; maatschappelijke verstoringen, zoals onrust en stroomstoringen. Ook terrorisme en cybercriminaliteit en -terrorisme vormen steeds meer een reële dreiging. De VRK bereidt zich voor op de (nieuwe) Omgevingswet in samenwerking met de gemeenten. Gezondheid en veiligheid horen bij de belangen. De VRK wil als toegewijde organisatie dienstbaar zijn aan de gemeenten. De VRK heeft samenwerking voorop staan en investeert veel in goede contacten met de vele partners. Honderd procent veiligheid en gezondheid kan niemand creëren. Voorkomen, voorbereiden waar het kan en klaar staan waar het nodig is, daar staat de VRK voor, iedere dag weer.
- verbonden partijen Werkvoorzieningsschap Zuid-Kennemerland Paswerk
Gemeenschappelijke regeling werkvoorzieningsschap Zuid-Kennemerland (Paswerk)
Doelstelling
Inwoners uit de gemeente met geestelijke, lichamelijke en/of psychische beperkingen binnen de kaders van de wetgeving (Wet sociale werkvoorziening) de gelegenheid bieden passende arbeid uit te voeren.
Kwalitatief goed en een financieel gezonde regeling voor de sociale werkvoorziening.Deelnemende gemeenten
Bloemendaal, Haarlem, Heemstede en Zandvoort.
Bestuurlijk belang
Het werkvoorzieningsschap is een openbaar lichaam (rechtspersoon) dat bestuurd wordt door het Bestuur GR Paswerk, bestaande uit vier verantwoordelijke portefeuillehouders van de deelnemende gemeenten.
Het Bestuur heeft nog twee externe adviseurs.Bestuurlijke verantwoording
De begroting van Paswerk worden ter zienswijze voorgelegd aan de gemeenteraad. De jaarrekening wordt aan de raad ter kennisneming voorgelegd.
Financieel belang
De gemeente Bloemendaal participeert voor circa 4% in deze gemeenschappelijke regeling op basis van de toegekende integratie-budgetten Participatiewet (WSW-deel).
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; gemiddeld
Jaarverslag
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2019
31 dec. 2019
1 jan. 2019
31 dec. 2019
€ 7.062.506
€ 7.062.506
€ 4.122.659
€ 4.122.659
Rekeningresultaat
Resultaat na bestemming rekeningresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2018
2019
2018
2019
€ 686.053
€ 0
€ 244.153
€ 386.874
Bijdrage bestuurskosten
2020
Meerjarenraming (66040110.438206)
Begroot
Werkelijk
2021
2022
2023
2024
€ 0
€ 0
€ 0
€ 0
€ 0
€ 0
Ontwikkelingen
Met de komst van de Participatiewet is de instroom in de sociale werkvoorziening afgesloten, waardoor de formatie krimpt. Het Rijksbudget per SW-medewerker is tot 2020 geleidelijk afgenomen. Dankzij diverse maatregelen ziet de begroting voor 2021 er toch gunstig uit, maar hierbij is nog geen rekening gehouden met eventuele gevolgen van de Coronacrisis. De verwachting is dat (mede dankzij een extra bijdragen van het Rijk) Paswerk neutraal uit de crisis komt in 2020. Voor 2021 valt dit nog niet te overzien.
- verbonden partijen Regionale samenwerking Belastingen (GBKZ)
Gemeenschappelijke regeling ‘Gemeentebelastingen Kennemerland Zuid’ (GBKZ)
Doelstelling
Een doelmatige en kwalitatief goede uitvoering van de gemeentelijke taken op het gebied van het heffen en invorderen van gemeentelijke rechten en belastingen, alsmede uitvoering van de wet WOZ.
Intergemeentelijke samenwerking moet leiden tot kostenbesparing, verbetering van de continuïteit van processen en kwaliteit van uitvoering alsmede tot verhoging van het dienstverleningsniveau.Deelnemende gemeenten
Bloemendaal, Heemstede en Zandvoort.
Bestuurlijk belang
De wethouder financiën is lid van het portefeuillehouders overleg (Stuurgroep).
Bestuurlijke verantwoording
Ter voorbereiding op de behandeling en vaststelling van het jaarverslag van het afgelopen jaar, de marap (januari tot en met juli) en het jaarlijkse bedrijfsplan voor het aankomende jaar komen de portefeuillehouders Belastingen van de colleges van burgemeester en wethouders van de drie gemeenten ten minste drie maal per jaar in vergadering bijeen (Stuurgroep). De portefeuillehouders kunnen daarnaast zelf onderwerpen aandragen voor bespreking in de Stuurgroep. De marap gaat ter kennisname naar het college. Het bedrijfsplan en het jaarverslag gaan ter kennisname naar het college en de raad.
Financieel belang
De kostenverdeling tussen de gemeenten komt tot stand op basis van aantallen aanslagregels (kosten heffingen), aanslagbiljetten (kosten invordering) en WOZ objecten (kosten WOZ). Voor 2021 is het aandeel van de gemeente Bloemendaal ongeveer 32%.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; gemiddeld
Jaarverslag
GBKZ maakt deel uit van de gemeente Bloemendaal en publiceert geen eigen balans. GBKZ legt verantwoording af aan de deelnemende gemeenten via het jaarverslag over het afgelopen jaar.
Aandeel Bloemendaal
2019
2020
2021
2022
2023
2024
x € 1.000
- € 598
- € 653
- € 677
- € 675
- € 690
- €703
Meerjarenraming
2020 (x € 1.000)
Meerjarenraming (54222) x € 1.000
Begroot
Werkelijk
2021
2022
2023
2024
- € 2.201
nnb
- € 2.140
- € 2.132
- € 2.181
- € 2.222
Ontwikkelingen
Vanwege de fusie met de gemeente Haarlemmermeer is per 1 januari 2019 de gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude uit de Gemeenschappelijke Regeling getreden. De ontvangen afkoopsom is doorberekend in de begrotingscijfers tot en met het begrotingsjaar 2023.
Projecten Informatiebeleidsplan
Het informatiebeleidsplan bevat een gedetailleerde uitwerking en planning van ICT gerelateerde projecten. De financiële gevolgen voor de komende jaren zijn afgestemd met de deelnemende gemeenten. De projecten komen voort uit gewijzigde wetgeving, (verplichte) vervanging van software en de behoefte aan doorontwikkeling van processen.
Met ingang van 1-1-2022 is het verplicht om woningen te waarderen op basis van gebruiksoppervlakte (m2) in plaats van inhoud (m3). Het project bestaat uit de transitie van de WOZ administratie van inhoud naar gebruiksoppervlakte. Het project is in 2018 gestart en loopt door tot 2022.
Het product I-kwijtschelding is nog in ontwikkeling. De wetgeving is pas vanaf 2020 van kracht. Dit project zal in 2021 worden geagendeerd. Verder zal aandacht worden besteed aan de verbetering inrichting dashboards Inzicht. - verbonden partijen Intergemeentelijke Afdeling Sociale Zaken
Gemeenschappelijke regeling Intergemeentelijke Afdeling Sociale Zaken (IASZ)
Doelstelling
Het rechtmatig en doelmatig verlenen van uitkeringen ingevolge de Participatiewet, IOAW, IOAZ en Bbz. Terugdringen van uitkeringsafhankelijkheid en werkloosheid. Het verlenen van bijzondere bijstand, minimabeleid en schuldhulpverlening. Zo veel mogelijk beperken van de financiële risico’s. De visie/beleidsontwikkeling van de Participatiewet, IOAW, IOAZ, Bbz, WSW en gemeentelijke schuldhulpverlening.
De administratieve uitvoering van de WMO en Jeugdwet, alsmede de bemensing van het WMO-loket Bloemendaal.
Kwalitatief goed en een financieel gezonde intergemeentelijke afdeling voor inwoners die in een kwetsbare positie verkeren, met het doel zelfstandige participatie te bevorderen.
Het door de individuele gemeenten vastgestelde beleid en de uitvoering van de Participatiewet binnen de gestelde budgetten realiseren.Deelnemende gemeenten
Bloemendaal en Heemstede.
Bestuurlijk belang
Het college van B&W besluit over beleid, uitvoering, de begroting en de jaarrekening, op dezelfde wijze als bij de reguliere afdelingen.
Bestuurlijke verantwoording
Ter voorbereiding op de behandeling en vaststelling van het jaarlijkse afdelingsplan IASZ en de voortgang komen de stuurgroep en de portefeuillehouders van de colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten een aantal maal per jaar in vergadering bijeen. De portefeuillehouders kunnen daarnaast zelf onderwerpen aandragen voor bespreking in het portefeuilleoverleg.
Financieel belang
De gemeente Bloemendaal participeert voor circa 46 %.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; hoog
Jaarverslag
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2019
31 dec. 2019
1 jan. 2019
31 dec. 2019
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Meerjarenraming
IASZ
Lasten IASZ
Baten IASZ
Saldo2019 (x € 1.000)
Meerjarenraming (uit begroting IASZ)
Begroot
Werkelijk
2021
2022
2023
2024
- € 5.739
- € 5.739
- € 6.663
- € 6.890
- € 6.499
- € 6.299
€ 2.653
€ 2.653
€ 3.332
€ 3.592
€ 3.252
€ 3.092
- € 3.086
- € 3.086
- € 3.331
- € 3.298
- € 3.247
- € 3.207
Ontwikkelingen
De afstand tot de arbeidsmarkt van inwoners met een bijstandsuitkering wordt steeds groter. Intensieve begeleiding wordt daarom steeds belangrijker.
Daarnaast is er door de gevolgen van de Coronacrisis meer instroom in de bijstandsuitkering en is de uitstroom lastiger. De gevolgen worden goed in de gaten gehouden.
Per 1 juli 2021 gaat de nieuwe Wet inburgering in. Dit betekent dat gemeenten de regie over inburgering krijgen. Dit heeft de nodige consequenties voor de IASZ. - verbonden partijen Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten 'West-Kennemerland'
Gemeenschappelijke regeling Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten 'West-Kennemerland'
Doelstelling
Samenwerking op het gebied van leerplichtadministratie, leerplichthandhaving en RMC (=Regionale Meld- en Coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaten).
Deelnemende gemeenten
Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Heemskerk, Heemstede, Uitgeest, Velsen en Zandvoort.
Bestuurlijk belang
De gemeenschappelijke regeling heeft een bestuur dat bestaat uit de portefeuillehouders van alle deelnemende gemeenten. De portefeuillehouders zijn door hun college van B&W gemandateerd om in dit bestuur besluiten te nemen. De bestuurders bepalen gezamenlijk het in te zetten beleid in de regio.
Bestuurlijke verantwoording
De begrotingen en jaarrekeningen worden voorgelegd aan de raad.
Financieel belang
De verdeelsleutels zijn vastgelegd in de gemeenschappelijke regeling op basis waarvan de gemeentelijke bijdrage wordt bepaald.
De gemeentelijke bijdrage is ongeveer 6,5% (naar rato van het aantal jongeren per gemeente van 5 tot 23 jaar op 1 januari van het voorafgaande jaar).Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; laag
Jaarverslag
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 januari 2019
31 dec 2019
1 januari 2019
31 dec. 2019
nihil
nihil
€ 289.326
€ 291.622
Rekeningresultaat
Resultaat voor bestemming rekeningsresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2019
2018
2019
2018
nihil
nihil
nihil
nihil
Bijdrage vs. begroting
2020
Meerjarenraming(64030130.443300)
Begroot
Werkelijk
2021
2022
2023
2024
-€ 101.223
nnb
-€ 104.210
-€ 107.579
-€ 112.017
-€ 116.749
Toelichting gemeentelijke bijdrage 2019 e.v.
Perceel 1: administratie
Van de totale kosten wordt 25% betaald uit de RMC Rijksbijdrage. De overige 75% wordt door de 8 gemeenten gezamenlijk betaald, naar rato van het aantal jongeren, zoals in de GR CARel is afgesproken.
De stijging in perceel 1 wordt veroorzaakt door indexering (3% voor personele kosten en 2,3% voor materieel budget) en kostenstijging.Perceel 2: leerplicht
De kosten bestaan uit kosten voor de formatie (loonkosten en werkgeverslasten) en uitvoeringskosten (overhead). De gemeente Haarlem hanteert een percentage van 20% aan overheadkosten. De middelen kwalificatieplicht valt direct aan Haarlem toe en worden in mindering gebracht op de berekende bijdrage voor de gemeenten.
In perceel 2 zorgt dezelfde indexering en kostenstijgingen als in perceel 1 voor een hogere gemeentelijke bijdrage.Perceel 3: RMC
RMC wordt volledig gefinancierd vanuit rijksmiddelen RMC, de voortijdig schoolverlaten programmagelden en de doeluitkering jeugd. Aan de taakuitvoering RMC wordt geen gemeentelijke middelen toegevoegd.Ontwikkelingen
Het beleid wordt voortgezet. Voor 2021 blijven de rijksbudgetten in stand, in december 2020 worden deze bedragen bekend gemaakt, naar verwachting wijken deze niet veel af van de bijdragen voor 2020. In 2021 zal er blijvend worden ingezet op jongeren in kwetsbare posities en op jongeren zonder startkwalificatie die langer dan een jaar van school zijn.
Per 1 januari 2019 is de gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude
uit de GR schoolverzuim en VSV uitgetreden. Met deze gemeente is een afkoop van de frictiekosten overeengekomen, met als uitgangspunt dat de resterende deelnemende gemeenten voor 5 jaar geen financieel nadeel door deze uittreding zullen ondervinden. - verbonden partijen Regeling bereikbaarheid Zuid-Kennemerland
Gemeenschappelijke Regeling Bereikbaarheid Zuid-Kennemerland
Doelstelling
Het vastleggen en langdurig borgen van onderlinge afspraken op het gebied van samenwerking bereikbaarheid. Instelling van en deelname aan een regionaal mobiliteitsfonds voor de realisering van projecten en maatregelen ter uitwerking van de regionale bereikbaarheidsvisie “Zuid-Kennemerland, bereikbaar door samenwerking”.
Dit fonds wordt ingezet om:- eigen programma’s van de regio volledig te financieren;
- een bijdrage te verlenen aan een groot project van één of meer regiogemeenten;
- een bijdrage namens de regio Zuid-Kennemerland te leveren aan projecten van andere overheden, die ook geheel of gedeeltelijk buiten de regio kunnen liggen.
Deelnemende gemeenten
Bloemendaal, Haarlem, Heemstede en Zandvoort.
Bestuurlijk belang
De portefeuillehouder verkeer is vertegenwoordiger namens de gemeente in de GR Bereikbaarheid Zuid-Kennemerland.
Bestuurlijke verantwoording
Vóór vaststelling van de begroting en het jaarverslag wordt de raad in de gelegenheid gesteld zienswijzen te geven. Projectvoorstellen worden voorgelegd aan de raad. Een project wordt uitgevoerd in regionaal verband indien een meerderheid van de raden van de deelnemers daar voor is.
Het financieel beheer van het fonds wordt uitgevoerd door de Gemeente Haarlem.Financieel belang
De vier deelnemende gemeenten storten jaarlijks een bijdrage in het fonds, gerelateerd aan het aantal inwoners. Bloemendaal stort in de periode 2013 t/m 2027 in totaal € 2.006.768.
Gemeente Bloemendaal participeert voor circa 12%.Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; laag.
Jaarverslag
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2019
31 dec. 2019
1 jan. 2019
31 dec. 2019
€ 4,902 miljoen
€ 5,992 miljoen
nihil
nihil
Maakt deel uit van de jaarrekening gemeente Haarlem.
Rekeningresultaat
Resultaat voor bestemming rekeningresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2019
2018
2019
2018
€ 1,090 miljoen
€ 938.000
nihil
nihil
Bijdrage vs. begroting
2020 (x € 1.000)
Meerjarenraming (62010210.443300)
Begroot
Werkelijk
2021
2022
2023
2024
- € 161
- € 161
-€ 161
- € 161
- € 161
- € 161
Ontwikkelingen
In 2020 is een nieuwe regionale Bereikbaarheidsvisie opgesteld (medio 2020 vastgesteld door Bloemendaal en Haarlem, nog niet door Heemstede en Zandvoort). Daaraan gekoppeld wordt een nieuw uitvoeringsprogramma, dat strakker wordt opgezet langs vier programmalijnen: Fiets, Verkeersmanagement, Openbaar vervoer en Infrastructuur. Enkele projecten ten laste van het fonds in 2021 betreffen o.a.:
· een regionaal fietsnetwerk en uitbreiden stationsstallingen;
· onderzoek verbeteren regionale bewegwijzering;
· bijdrage aan programma Dynamisch Verkeersmanagement.In 2021 maakt de stuurgroep een nieuw Uitvoeringsprogramma (UVP). Het jaar 2021 is een overgangsjaar, omdat bij het opstellen van het UVP de nieuwe Bereikbaarheidsvisie nog niet door alle gemeenten is vastgesteld.
- verbonden partijen Gemeenschappelijke Regeling Informatie Technologie 2015 (GRIT)
Gemeenschappelijke Regeling samenwerking automatisering (GRIT)
Doelstelling
Beheer en dienstverlening gezamenlijke ICT infrastructuur van gemeentelijke organisaties van Heemstede en Bloemendaal.
Deelnemende gemeenten
Bloemendaal en Heemstede.
Bestuurlijk belang
De raad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de deelnemende gemeenten, ieder voor zover zij bevoegd zijn;
Bestuurlijke verantwoording
De beleidsbepalende bevoegdheden en de bevoegdheid om de financiële kaders vast te stellen blijven berusten bij de Gemeenten, ieder voor zover het hun bevoegdheid betreft.
Financieel belang
Op basis van het inwoneraantal draagt Bloemendaal 46% bij aan de totale exploitatielasten van deze GR.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; gemiddeld
Jaarverslag
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2019
31 dec. 2019
1 jan. 2019
31 dec. 2019
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Rekeningresultaat
Resultaat voor bestemming rekeningsresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2018
2019
2018
2019
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Bijdrage vs. begroting
2020 (x € 1.000)
Meerjarenraming (60041110.443300)
Begroot
Werkelijk
2021
2022
2023
2024
- € 1.014
- € 1.014
- € 983
- € 987
- € 1.012
- €995
Ontwikkelingen
Per 1 januari 2016 is de lichte gemeenschappelijke regeling GRIT van start gegaan. De gemeente Bloemendaal neemt afgerond 46% van de GRIT kosten voor zijn rekening en Heemstede de resterende 54%.
Per 2020 is het technisch beheer van de ICT uitbesteed aan externe partijen. Daarmee zal GRIT in 2021 verdergaan als een afgeslankte regieorganisatie, waar naast het voeren van regie ook leveranciersmanagement, contractmanagement, servicemanagement en functioneel applicatiebeheer aan de orde is. Beoogd is om al deze taken onder te brengen in een nieuw samengevoegde Informatievoorziening (IV) organisatie van GRIT en Informatisering, als onderdeel van het thema doorontwikkeling IV-organisatie bij Informatisering.
Voor 2021 zal het Wifi netwerk vervangen worden conform het meerjarig investeringsplan en geïnvesteerd worden in nieuwe standaard functionaliteiten voor de werkplek die het veilig locatie onafhankelijk en online werken structureel mogelijk maakt.
- verbonden partijen Omgevingsdienst IJmond
Omgevingsdienst IJmond (ODIJ)
Doelstelling
Omgevingsdienst IJmond werkt als onderdeel van het openbaar bestuur, samen met burgers, bedrijven en overheden aan een evenwichtige en duurzame ontwikkeling van onze leefomgeving. Naast vergunningverlening, toezicht en handhaving bij bedrijven, adviseert de omgevingsdienst over de verschillende aspecten van de fysieke leefomgeving en duurzaamheid binnen het ruimtelijke domein.
In de uitvoering van haar taken vervult de omgevingsdienst een proactieve, regisserende en vooral verbindende rol. Als procesregisseur met kennis van zowel inhoud als uitvoering bevordert de dienst een integrale aanpak binnen het ruimtelijk domein en koppelt zij de juiste partijen aan elkaar. Daarbij is kwalitatieve en adequate dienstverlening leidend.
Initiatieven van burgers en bedrijven vragen een open houding, gericht op wederzijds vertrouwen. Als kennisorgaan anticipeert de omgevingsdienst hierop en faciliteert met een helder inzicht in het speelveld, binnen de kaders van de wet- en regelgeving.Deelnemende gemeenten
Beemster, Beverwijk, Bloemendaal, Edam-Volendam, Haarlem, Heemskerk, Heemstede, Landsmeer, Oostzaan, Purmerend, Uitgeest, Velsen, Waterland, Wormerland en Zandvoort en van de provincie Noord-Holland.
Bestuurlijk belang
Conform de gemeenschappelijke regeling neemt een lid van het college zitting in het Algemeen Bestuur. Voor het nemen van een besluit geldt in het Algemeen Bestuur een gewogen stemverhouding die gebaseerd is op de financiële inbreng van de betreffende deelnemer in de GR. Voor Bloemendaal bedraagt deze 1,4%.
Bestuurlijke verantwoording
Voor vaststelling van de begroting van de GR ODIJ wordt de zienswijze van de gemeenteraden gevraagd. Het Algemeen Bestuur van de GR ODIJ stelt vervolgens de begroting en het jaarverslag van de GR ODIJ vast, rekening houdend met de zienswijzen van de raden. Daarnaast stelt het Algemeen Bestuur tweemaal per jaar een tussenrapportage vast met beleidsmatige en financiële verantwoordingsinformatie van het lopende begrotingsjaar.
Financieel belang
Op basis van urenbesteding basistakenpakket € 95.084. Voor de overige milieutaken en toezicht en handhaving op Drank- en Horecawetgeving heeft de gemeente Bloemendaal een dienstverleningsovereenkomst afgesloten met Omgevingsdienst IJmond. Deze overeenkomst heeft vanaf 1 januari 2020 jaarlijks een omvang van 2.690 uur. Voor 2021 komt dit neer op een bijdrage van € 229.395.
Risico's
Risicoanalyse volgens nota Grip op samenwerking: laag
Jaarverslag
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2019
31 dec. 2019
1 jan. 2019
31 dec. 2019
€ 509.620
€ 419.249
€ 8.551.522
€ 8.287.441
Rekeningresultaat
Resultaat na bestemming rekeningresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2018
2019
2018
2019
€ 10.512
€ 1
€ 10.512
€ 0
Bijdrage vs. begroting
2020 (x € 1.000)
Meerjarenraming (61020210+67040110.443300)
Begroot
Werkelijk
2021
2022
2023
2024
- € 311
- € 311
- € 324
- € 333
- € 341
- € 349
Ontwikkelingen
De komende jaren staat Omgevingsdienst IJmond klaar om de gemeente Bloemendaal in de volle breedte van haar takenpakket te ondersteunen en te adviseren. Daarbij zal in 2021 een aantal thema’s, zoals de Omgevingswet en de Energietransitie extra aandacht krijgen. Ook nieuwe ontwikkelingen, zoals stikstof en PFAS, die in 2019 met doorloop naar 2020 de agenda bepaalden zullen in 2021 op de agenda blijven staan. Ontwikkelingen die andermaal lieten zien dat het uitvoeren en adviseren op milieugebied altijd een grote mate van flexibiliteit vraagt, maar vooral vraagt om korte lijnen en een optimale samenwerking met de opdrachtgever, gemeenten in de regio en andere (keten)partners.
- verbonden partijen NV Bank Nederlandse Gemeenten
BNG Bank N.V.
Doelstelling
De BNG Bank N.V. is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Bestuurlijk belang
Stemrecht via de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA)
Bestuurlijke verantwoording
In de begroting wordt het verwachte dividend opgenomen.
Financieel belang
21.060 aandelen à € 2,50 nominaal (0,03% van de aandelen)
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; laag. Het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut beperkt is. BNG Bank bundelt de uiteenlopende vraag van klanten tot een beroep op de financiële markten dat aansluit op de behoefte van beleggers wat betreft volume, liquiditeit en looptijd. Door de combinatie van beide elementen heeft de bank een uitstekende toegang tot financieringsmiddelen tegen scherpe prijzen, die weer worden doorgegeven aan decentrale overheden en aan instellingen voor het maatschappelijk belang. Dat leidt voor de burger uiteindelijk tot lagere kosten voor tal van voorzieningen.
Jaarverslag
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2019
31 dec. 2019
1 jan. 2019
31 dec. 2019
€ 4.991 miljoen
€ 4.887 miljoen
€132.518 miljoen
€144.802 miljoen
Resultaat en uitgekeerd dividend
Resultaat na bestemming
Dividend per aandeel
2018
2019
2018
2019
€ 337 miljoen
€ 163 miljoen
€ 2,85
€ 1,27
Ontvangen dividend vs. begroting
2020
Meerjarenraming (60050120.852000)
Begroot
Werkelijk
2021
2022
2023
2024
€ 56.651
nnb
€ 27.000
€ 27.000
€ 27.000
€ 27.000
Ontwikkelingen
Gedurende 2020 hebben zich geen veranderingen voorgedaan in de belangen van aandeelhouders in de BNG Bank.
In de AvA van de BNG Bank van 16 april 2020 is de jaarrekening van BNG Bank over 2019 vastgesteld. De AvA heeft tevens het dividendvoorstel, goedgekeurd. BNG Bank heeft voorgesteld om conform het kapitalisatie- en dividendbeleid EUR 71 miljoen uit te keren aan aandeelhouders. Dit is 50% van de nettowinst na aftrek van dividend aan de verschaffers van hybride kapitaal. Zoals op 1 april 2020 aangegeven hebben RvC en RvB, na een aanbeveling van de ECB aan alle banken, moeten besluiten om uitbetaling door BNG Bank van het dividend over 2019 als gevolg van de corona-crisis uit te stellen tot in elk geval 1 oktober 2020. De BNG Bank verwacht in 2021 toenemende investeringen door woningcorporaties in nieuwe woningen en een toename van duurzaamheidsinvesteringen, zoals die in hernieuwbare energie. Deze ontwikkelingen zullen de kredietvraag van de klanten positief beïnvloeden. Gegeven de afhankelijkheid van marktomstandigheden en de huidige onzekere tijden door corona is een betrouwbare prognose over het resultaat financiële transacties niet te geven. De bank acht het daarom niet verantwoord een uitspraak te doen over de nettowinst 2020 en volgende jaren. - verbonden partijen Stedin Groep N.V.
Stedin Groep N.V.
Doelstelling
Stedin heeft als netwerkbeheerder energie de taak om een veilige, betrouwbare en betaalbare energievoorziening te realiseren voor haar ruim 2 miljoen klanten. Dit doet zij enerzijds door het aanleggen, beheren en toekomstbestendig maken van de elektriciteits- en gasnetten en anderzijds door het faciliteren van de energiemarkt.
Bestuurlijk belang
Stemrecht via de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA)
Bestuurlijke verantwoording
Wethouder financiën. In totaal zijn 44 Nederlandse gemeenten aandeelhouder. In de begroting wordt het verwachte dividend opgenomen. Bij de voorjaarsnota wordt gerapporteerd over het ontvangen dividend (dat betrekking heeft op voorgaand kalenderjaar) en dat is vastgesteld door de AVA.
Financieel belang
16.490 aandelen à € 100 nominaal (0,33% van de aandelen)
Risico's
De risico's voor Bloemendaal zijn met name financieel van aard. Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking.
Jaarverslag
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2019
31 dec. 2019
1 jan. 2019
31 dec. 2019
€ 2.699 miljoen
€ 2.949 miljoen
€ 4.292 miljoen
€ 4.340 miljoen
Resultaat en uitgekeerd dividend
Resultaat na belastingen
Dividend per aandeel
2018
2019
2018
2019
€ 118 miljoen
€ 325 miljoen
€ 9,18
€ 10,46
Ontvangen dividend vs. begroting
2020
Meerjarenraming (60050120.852000)
Begroot
Werkelijk
2021
2022
2023
2024
€ 122.180
€ 169.168
€ 150.000
€ 150.000
€ 150.000
€ 150.000
Ontwikkelingen
Stedin Groep is per 1 februari 2017 ontstaan als gevolg van de splitsing van Eneco Holding N.V. in een energiebedrijf (Eneco) en een netwerkbedrijf (Stedin). Stedin is netbeheerder in het grootste deel van de Randstad, waaronder Den Haag, Utrecht, Rotterdam en het Rijnmond haven- en Botlekgebied. Drukke, stedelijke gebieden met complexe infrastructuur, waar de afhankelijkheid van energie groot is en energie altijd beschikbaar moet zijn. Om te wonen, werken en leven. Vandaag en morgen. Daarnaast beheert Stedin de energie-infrastructuur in de regio's Kennemerland, Amstelland en Noordoost Friesland.
Stedin verwacht de komende jaren € 750 miljoen tot € 1 miljard aan extra vermogen nodig te hebben om alle investeringen in de energietransitie te kunnen uitvoeren. Hiervoor is het project Lange Termijn Financiering opgestart waarover de Aandeelhouderscommissie in gesprek is met de gemeenten. De uitkomsten kunnen gevolgen hebben voor de kapitaalinbreng en de daaraan gelieerde dividenduitkeringen. - verbonden partijen De Meerlanden Holding N.V.
Meerlanden Holding N.V.
Doelstelling
Strategische samenwerking met andere publieke en/of private partijen op het gebied van inzamelen, verwerken en ontdoen van afval en beheer openbare ruimte. Niet alleen uit winstoogmerk maar ook uit maatschappelijke relevantie. De Meerlanden is uitvoeringspartner en kennisorganisatie.
Deelnemende gemeenten
Aalsmeer, Bloemendaal, Diemen, Haarlemmermeer, Heemstede, Hillegom, Lisse en Noordwijkerhout.
Bestuurlijk belang
Gemeentelijke vertegenwoordiging in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA).
Bestuurlijke verantwoording
Meerlanden legt de begroting en de jaarrekening ter goedkeuring voor aan de AVA. De jaarrekening bevat onder meer het voorgestelde dividend per aandeel. Verantwoording over de voortgang van de uitvoering van de dienstverleningsovereenkomst wordt ieder kwartaal afgelegd.
Financieel belang
4.820 aandelen à € 46,00 nominaal. (2,63% van de aandelen)
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; gemiddeld
Jaarverslag
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2019
31 dec. 2019
1 jan. 2019
31 dec. 2019
€ 28.220 miljoen
€ 29.092 miljoen
€ 26.454 miljoen
€ 24.743 miljoen
Resultaat en uitgekeerd dividend
Resultaat na belastingen
Dividend per aandeel
2018
2019
2018
2019
€ 2,687 miljoen
€ 2,215 miljoen
€ 7,32
€ 4,83
Ontvangen dividend vs. begroting
2020
Meerjarenraming (60050120.852000)
Begroot
Werkelijk
2021
2022
2023
2024
€ 36.168
nnb
€ 23.000
€ 23.000
€ 23.000
€ 23.000
Ontwikkelingen
Uniforme tarieven voor afvalinzameling zijn van kracht. Elke gemeente betaalt naar rato dezelfde tarieven. De tarieven voor gladheidsbestrijding en straatreiniging worden geüniformeerd. Op verzoek van de aandeelhouders wordt gewerkt aan een uitwerking van een voorstel voor aanpassing van de kapitaalstructuur van De Meerlanden Holding N.V. In de loop van de jaren is er een scheefgroei ontstaan in het aandelenbezit van de aangesloten gemeenten doordat er verschillende grondslagen zijn toegepast (inwoners, aantal aansluitingen).
- verbonden partijen Regionaal inkoopbureau IJmond en Kennemerland
Stichting Regionaal Inkoopbureau IJmond en Kennemerland (stg. Rijk)
Doelstelling
Het creëren van voordelen op zowel financieel, kwalitatief als procesmatig gebied voor zelfstandige gemeenten, onder andere door het faciliteren van een regionaal inkoopbureau en voorts al hetgeen met één en ander rechtstreeks of zijdelings verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn, alles in de ruimste zin des woords.
Deelnemende gemeenten
Beverwijk, Bloemendaal, De Ronde Venen, Diemen, Heemstede, Hillegom, Lisse, Noordwijk, Noordwijkerhout, Ouder-Amstel, Uitgeest, Teylingen, Uithoorn, Velsen en OVER-gemeenten (Oostzaan en Wormerland)
Bestuurlijk belang
De gemeentesecretaris van Bloemendaal maakt deel uit van het algemeen bestuur van de stichting. Begroting en jaarrekening worden voorgelegd aan het college.
Bestuurlijke verantwoording
Het college van Burgemeester en Wethouders van Bloemendaal geeft voor vaststelling van het jaarverslag en de begroting van stg. Rijk in het Algemeen Bestuur een zienswijze aan. Het Algemeen Bestuur van stg. Rijk stelt vervolgens de begroting en het jaarverslag vast, rekening houdend met de zienswijzen en de stemverhouding binnen stg. Rijk.
Financieel belang
In 2021 neemt Bloemendaal 5,2% van de totale kosten voor zijn rekening. De bij stichting Rijk uitstaande waarborgsom bedraagt € 8.874.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: laag
Jaarverslag
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2019
31 dec. 2019
1 jan. 2019
31 dec. 2019
€ 78.335
€ 716.171
€ 252.544
€ 552.347
Rekeningresultaat
Resultaat na bestemming rekeningresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2018
2019
2018
2019
€ 5.087
401.693
nihil
nihil
Bijdrage vs. begroting
2020
Meerjarenraming (60040410.443200)
Begroot
Werkelijk
2021
2022
2023
2024
-€ 183.904
nnb
-€142.244
-€150.953
-€154.271
-€156.853
Ontwikkelingen
Naast de gevolgen van de Corona crisis is RIJK zichzelf verder aan het ontwikkelen. Sinds 2019 heeft RIJK een nieuwe opzet van de begroting. Deze is erop gericht dat de middelen die aan RIJK worden toegekend in verhouding staan tot de resultaten daarvan in de gemeenten (outputgericht). Daarnaast heeft RIJK in het jaarverslag 2019 aangegeven dat er kritisch gekeken moet worden naar de inrichting van de financiële functie. Naast het instellen van de AuditCommissie die voor de deelnemende gemeenten meer betrokkenheid brengt ten aanzien van financiën moet structureel gekeken worden naar de plaats van het beleggen van de financiële functie. RIJK als organisatie beweegt zich in een dynamisch veld en zal zich in de dienstverlening daar flexibel op aanpassen. Het is duidelijk dat dit steeds meer af beweegt van de financiële dienstverlening die gemeenten kunnen bieden. RIJK zal daarom de huidige inbedding heroverwegen. Vanaf 2021 wordt het aantal dagen dat de gemeente Bloemendaal bij st. Rijk afneemt verminderd van 5 naar 4 dagen per week.
- verbonden partijen Stichting Openbaar Primair Onderwijs Zuid-Kennemerland
Stichting Openbaar Onderwijs Zuid-Kennemerland (STOPOZ)
Doelstelling
Het in stand houden van scholen voor openbaar primair onderwijs, conform de wet op het Primair Onderwijs, in de gemeenten Bloemendaal, Haarlemmermeer, Heemstede en Zandvoort.
Deelnemende gemeenten
Bloemendaal, Haarlemmermeer, Heemstede en Zandvoort.
Bestuurlijk belang
Per 1 juli 2016 is sprake van een nieuwe bestuursstructuur. Per deze datum is sprake van een college van bestuur alsmede een raad van toezicht. De raad van toezicht bestaat uit 5 personen. De leden van de raad van toezicht worden door de raden van de 4 gemeenten benoemd.
Bestuurlijke verantwoording
De goedkeuring van de begroting en rekening van STOPOZ is sedert 1 juli 2016 de bevoegdheid van de raad van toezicht van STOPOZ (niet van de gemeenteraden). Aan de hand van o.a. periodieke voortgangsrapportages van de raad van toezicht en overleg met het college van bestuur worden de gemeenten geïnformeerd over de (financiële) gang van zaken.
Financieel belang
Er is geen sprake van een gemeentelijke bijdrage. Het betreft een geheel zelfstandig schoolbestuur. Het schoolbestuur ontvangt rechtstreeks de rijksvergoedingen.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; laag
Jaarverslag
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 januari 2019
31 dec. 2019
1 januari 2019
31 dec. 2019
€ 1.680.077
€ 1.482.212
€ 2.468.887
€ 2.739.002
Rekeningresultaat
Resultaat voor bestemming rekeningresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2019
2018
2019
2018
- € 197.865
-€ 367.586
nihil
nihil
Bijdrage vs. begroting
2020
Meerjarenraming
Begroot
Werkelijk
2021
2022
2023
2024
€ 0
€ 0
€ 0
€ 0
€ 0
€ 0
Ontwikkelingen
In juni 2016 hebben de raden van de 4 deelnemende gemeenten ingestemd met een wijziging van de bestuursstructuur van STOPOZ. Zie de onderdelen ‘Bestuurlijk belang’ en ‘Bestuurlijke Verantwoording’. Aanleiding voor de wijziging was de per 1 augustus 2010 in werking getreden wet ‘Goed onderwijs – Goed bestuur’.
In het kader van de invoering van het raad van toezichtmodel heeft de raad van Bloemendaal (in de vergadering van 28 juni 2016) een motie aangenomen.
In de motie geeft de raad aan het college opdracht:- Er voor zorg te dragen dat de raad van toezicht bij vrijkomende plaatsen zodanig wordt ingevuld dat als eerste het financieel toezicht wordt versterkt.
- Bij een nieuwe aanstelling van het college van bestuur en bij de raad van toezicht op aan te dringen dat voldoende competenties op financieel gebied worden geborgd.
- verbonden partijen Metropoolregio Amsterdam (MRA)
Metropoolregio Amsterdam (MRA)
Doelstelling
De metropoolregio omspant het daily urban system van Amsterdam, ruwweg het gebied waarbinnen het meeste dagelijkse woon-werkverkeer plaatsvindt. Binnen dit gebied zijn er op allerlei terreinen – bereikbaarheid, arbeidsmarkt, woningmarkt – onderlinge afhankelijkheden. Wat de ene gemeente doet, heeft invloed op de andere. Met de MRA-samenwerking bundelen we de overheidskracht binnen de regio en zijn we samenwerkingspartner voor partijen op gemeentegrens-overstijgende onderwerpen die raken aan de internationale concurrentiepositie en leefkwaliteit van de regio. Gezamenlijk dragen we de verantwoordelijkheid om een goed functionerende metropoolregio te zijn.
Deelnemende gemeenten
De Metropoolregio Amsterdam is het samenwerkingsverband van de provincies Noord-Holland en Flevoland, de Vervoerregio Amsterdam en de gemeenten Almere, Lelystad, Aalsmeer, Amstelveen, Diemen, Haarlemmermeer, Ouder-Amstel, Uithoorn, Amsterdam, Blaricum, Gooise Meren, Hilversum, Huizen, Laren, Weesp, Wijdemeren, Beverwijk, Heemskerk, Velsen, Beemster, Edam-Volendam, Landsmeer, Oostzaan, Purmerend, Waterland, Wormerland, Zaanstad, Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmerliede-Spaarnwoude, Heemstede en Zandvoort
Bestuurlijk belang
In de regiegroep zijn alle bestuurlijke regio's vertegenwoordigd. De portefeuillehouder van de gemeente Haarlem vertegenwoordigt de regio Zuid-Kennemerland in de regiegroep.
Bestuurlijke verantwoording
De begroting wordt ter consultatie voorgelegd aan de betrokken partijen. Daarna volgt vaststelling door de regiegroep. Ter voorbereiding wordt eerst een globale begroting toegezonden.
Financieel belang
De regiegroep van de MRA doet sinds 2017 jaarlijks een voorstel aan de partijen voor de financiële bijdrage op basis van een overzicht van benodigde budgetten, het jaarverslag en de verantwoording over het voorafgaande jaar. De regiegroep stelt de hoogte van de financiële bijdrage per deelnemer vast na consultatie van de deelnemers, waarna elke deelnemer dit kan verwerken als voorstel in de eigen begroting. Sinds 2020 wordt een basisbijdrage voor gemeenten gevraagd van € 1,53 per inwoner. Dit betekent voor Bloemendaal een jaarlijkse bijdrage van ca. € 36.000. De provincies Noord-Holland en Flevoland dragen als basisbijdrage evenveel bij als de grootste gemeente uit hun provincie. De geraamde bijdrage per inwoner voor 2022-2024 is geïndexeerd en aan autonome ontwikkelingen aangepast.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; gemiddeld
Jaarverslag
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2019
31 dec. 2019
1 jan. 2019
31 dec. 2019
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Rekeningresultaat
Resultaat na bestemming rekeningresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2018
2019
2018
2019
€ 11.806
- € 69.629
n.v.t.
n.v.t.
Bijdrage vs. begroting
2020
Meerjarenraming (63010110.443800)
Begroot
Werkelijk
2021
2022
2023
2024
- € 35.818
nnb
- € 36.972
- € 37.527
- € 38.090
- € 38.661
Ontwikkelingen
De MRA agenda is opgesteld om uitvoering te geven aan de doelstelling van de versterkte samenwerking binnen de MRA. Deze agenda vormt dan de basis voor het werkplan en de begroting van de MRA. De gemeente Bloemendaal is bij een aantal projecten betrokken, waaronder afstemming programmering woningbouw, onderzoek naar wonen in de MRA, de verstedelijkingsstrategie, circulair maken regionale grondstoffenketens en de realisatie van elektrische laadpalen.
Bloemendaal heeft belang bij deze samenwerking om grensoverschrijdende opgaven op te kunnen lossen. Het gaat dan om het behouden van het hoogwaardig woonmilieu, regionale afstemming over een goed en gevarieerd winkelaanbod, behoud en versterking van de landschappelijke en cultuurhistorische waarden van de landgoederen en groene gebieden, versterking van (verblijfs)recreatie en goede vergader- en congresfaciliteiten, goede en hoogwaardige (OV-)verbindingen met Amsterdam en Schiphol. In 2020 is de nieuwe MRA agenda ingegaan voor de periode 2020-2024.