- verbonden partijen Regionale samenwerking Belastingen (GBKZ)
Regionale samenwerking Belastingen (GBKZ)
Gemeenschappelijke regeling ‘Gemeentebelastingen Kennemerland Zuid’ (GBKZ)
Doelstelling
Een doelmatige en kwalitatief goede uitvoering van de gemeentelijke taken op het gebied van het heffen en invorderen van gemeentelijke rechten en belastingen, alsmede uitvoering van de wet WOZ.
Intergemeentelijke samenwerking moet leiden tot kostenbesparing, verbetering van de continuïteit van processen en kwaliteit van uitvoering alsmede tot verhoging van het dienstverleningsniveau.Deelnemende gemeenten
Bloemendaal, Heemstede en Zandvoort.
Bestuurlijk belang
De wethouder financiën is lid van het portefeuillehouders overleg (Stuurgroep).
Bestuurlijke verantwoording
Ter voorbereiding op de behandeling en vaststelling van het jaarverslag van het afgelopen jaar, de marap (januari tot en met juli) en het jaarlijkse bedrijfsplan voor het aankomende jaar komen de portefeuillehouders Belastingen van de colleges van burgemeester en wethouders van de drie gemeenten ten minste drie maal per jaar in vergadering bijeen (Stuurgroep). De portefeuillehouders kunnen daarnaast zelf onderwerpen aandragen voor bespreking in de Stuurgroep. De marap gaat ter kennisname naar het college. Het bedrijfsplan en het jaarverslag gaan ter kennisname naar het college en de raad.
Financieel belang
De kostenverdeling tussen de gemeenten komt tot stand op basis van aantallen aanslagregels (kosten heffingen), aanslagbiljetten (kosten invordering) en WOZ objecten (kosten WOZ). Voor 2021 is het aandeel van de gemeente Bloemendaal ongeveer 32%.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; gemiddeld
Jaarverslag
GBKZ maakt deel uit van de gemeente Bloemendaal en publiceert geen eigen balans. GBKZ legt verantwoording af aan de deelnemende gemeenten via het jaarverslag over het afgelopen jaar.
Aandeel Bloemendaal
2019
2020
2021
2022
2023
2024
x € 1.000
- € 598
- € 653
- € 677
- € 675
- € 690
- €703
Meerjarenraming
2020 (x € 1.000)
Meerjarenraming (54222) x € 1.000
Begroot
Werkelijk
2021
2022
2023
2024
- € 2.201
nnb
- € 2.140
- € 2.132
- € 2.181
- € 2.222
Ontwikkelingen
Vanwege de fusie met de gemeente Haarlemmermeer is per 1 januari 2019 de gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude uit de Gemeenschappelijke Regeling getreden. De ontvangen afkoopsom is doorberekend in de begrotingscijfers tot en met het begrotingsjaar 2023.
Projecten Informatiebeleidsplan
Het informatiebeleidsplan bevat een gedetailleerde uitwerking en planning van ICT gerelateerde projecten. De financiële gevolgen voor de komende jaren zijn afgestemd met de deelnemende gemeenten. De projecten komen voort uit gewijzigde wetgeving, (verplichte) vervanging van software en de behoefte aan doorontwikkeling van processen.
Met ingang van 1-1-2022 is het verplicht om woningen te waarderen op basis van gebruiksoppervlakte (m2) in plaats van inhoud (m3). Het project bestaat uit de transitie van de WOZ administratie van inhoud naar gebruiksoppervlakte. Het project is in 2018 gestart en loopt door tot 2022.
Het product I-kwijtschelding is nog in ontwikkeling. De wetgeving is pas vanaf 2020 van kracht. Dit project zal in 2021 worden geagendeerd. Verder zal aandacht worden besteed aan de verbetering inrichting dashboards Inzicht. - verbonden partijen Gemeenschappelijke Regeling Informatie Technologie 2015 (GRIT)
Gemeenschappelijke Regeling Informatie Technologie 2015 (GRIT)
Gemeenschappelijke Regeling samenwerking automatisering (GRIT)
Doelstelling
Beheer en dienstverlening gezamenlijke ICT infrastructuur van gemeentelijke organisaties van Heemstede en Bloemendaal.
Deelnemende gemeenten
Bloemendaal en Heemstede.
Bestuurlijk belang
De raad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de deelnemende gemeenten, ieder voor zover zij bevoegd zijn;
Bestuurlijke verantwoording
De beleidsbepalende bevoegdheden en de bevoegdheid om de financiële kaders vast te stellen blijven berusten bij de Gemeenten, ieder voor zover het hun bevoegdheid betreft.
Financieel belang
Op basis van het inwoneraantal draagt Bloemendaal 46% bij aan de totale exploitatielasten van deze GR.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; gemiddeld
Jaarverslag
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2019
31 dec. 2019
1 jan. 2019
31 dec. 2019
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Rekeningresultaat
Resultaat voor bestemming rekeningsresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2018
2019
2018
2019
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Bijdrage vs. begroting
2020 (x € 1.000)
Meerjarenraming (60041110.443300)
Begroot
Werkelijk
2021
2022
2023
2024
- € 1.014
- € 1.014
- € 983
- € 987
- € 1.012
- €995
Ontwikkelingen
Per 1 januari 2016 is de lichte gemeenschappelijke regeling GRIT van start gegaan. De gemeente Bloemendaal neemt afgerond 46% van de GRIT kosten voor zijn rekening en Heemstede de resterende 54%.
Per 2020 is het technisch beheer van de ICT uitbesteed aan externe partijen. Daarmee zal GRIT in 2021 verdergaan als een afgeslankte regieorganisatie, waar naast het voeren van regie ook leveranciersmanagement, contractmanagement, servicemanagement en functioneel applicatiebeheer aan de orde is. Beoogd is om al deze taken onder te brengen in een nieuw samengevoegde Informatievoorziening (IV) organisatie van GRIT en Informatisering, als onderdeel van het thema doorontwikkeling IV-organisatie bij Informatisering.
Voor 2021 zal het Wifi netwerk vervangen worden conform het meerjarig investeringsplan en geïnvesteerd worden in nieuwe standaard functionaliteiten voor de werkplek die het veilig locatie onafhankelijk en online werken structureel mogelijk maakt.
- verbonden partijen NV Bank Nederlandse Gemeenten
NV Bank Nederlandse Gemeenten
BNG Bank N.V.
Doelstelling
De BNG Bank N.V. is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Bestuurlijk belang
Stemrecht via de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA)
Bestuurlijke verantwoording
In de begroting wordt het verwachte dividend opgenomen.
Financieel belang
21.060 aandelen à € 2,50 nominaal (0,03% van de aandelen)
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; laag. Het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut beperkt is. BNG Bank bundelt de uiteenlopende vraag van klanten tot een beroep op de financiële markten dat aansluit op de behoefte van beleggers wat betreft volume, liquiditeit en looptijd. Door de combinatie van beide elementen heeft de bank een uitstekende toegang tot financieringsmiddelen tegen scherpe prijzen, die weer worden doorgegeven aan decentrale overheden en aan instellingen voor het maatschappelijk belang. Dat leidt voor de burger uiteindelijk tot lagere kosten voor tal van voorzieningen.
Jaarverslag
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2019
31 dec. 2019
1 jan. 2019
31 dec. 2019
€ 4.991 miljoen
€ 4.887 miljoen
€132.518 miljoen
€144.802 miljoen
Resultaat en uitgekeerd dividend
Resultaat na bestemming
Dividend per aandeel
2018
2019
2018
2019
€ 337 miljoen
€ 163 miljoen
€ 2,85
€ 1,27
Ontvangen dividend vs. begroting
2020
Meerjarenraming (60050120.852000)
Begroot
Werkelijk
2021
2022
2023
2024
€ 56.651
nnb
€ 27.000
€ 27.000
€ 27.000
€ 27.000
Ontwikkelingen
Gedurende 2020 hebben zich geen veranderingen voorgedaan in de belangen van aandeelhouders in de BNG Bank.
In de AvA van de BNG Bank van 16 april 2020 is de jaarrekening van BNG Bank over 2019 vastgesteld. De AvA heeft tevens het dividendvoorstel, goedgekeurd. BNG Bank heeft voorgesteld om conform het kapitalisatie- en dividendbeleid EUR 71 miljoen uit te keren aan aandeelhouders. Dit is 50% van de nettowinst na aftrek van dividend aan de verschaffers van hybride kapitaal. Zoals op 1 april 2020 aangegeven hebben RvC en RvB, na een aanbeveling van de ECB aan alle banken, moeten besluiten om uitbetaling door BNG Bank van het dividend over 2019 als gevolg van de corona-crisis uit te stellen tot in elk geval 1 oktober 2020. De BNG Bank verwacht in 2021 toenemende investeringen door woningcorporaties in nieuwe woningen en een toename van duurzaamheidsinvesteringen, zoals die in hernieuwbare energie. Deze ontwikkelingen zullen de kredietvraag van de klanten positief beïnvloeden. Gegeven de afhankelijkheid van marktomstandigheden en de huidige onzekere tijden door corona is een betrouwbare prognose over het resultaat financiële transacties niet te geven. De bank acht het daarom niet verantwoord een uitspraak te doen over de nettowinst 2020 en volgende jaren. - verbonden partijen Regionaal inkoopbureau IJmond en Kennemerland
Regionaal inkoopbureau IJmond en Kennemerland
Stichting Regionaal Inkoopbureau IJmond en Kennemerland (stg. Rijk)
Doelstelling
Het creëren van voordelen op zowel financieel, kwalitatief als procesmatig gebied voor zelfstandige gemeenten, onder andere door het faciliteren van een regionaal inkoopbureau en voorts al hetgeen met één en ander rechtstreeks of zijdelings verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn, alles in de ruimste zin des woords.
Deelnemende gemeenten
Beverwijk, Bloemendaal, De Ronde Venen, Diemen, Heemstede, Hillegom, Lisse, Noordwijk, Noordwijkerhout, Ouder-Amstel, Uitgeest, Teylingen, Uithoorn, Velsen en OVER-gemeenten (Oostzaan en Wormerland)
Bestuurlijk belang
De gemeentesecretaris van Bloemendaal maakt deel uit van het algemeen bestuur van de stichting. Begroting en jaarrekening worden voorgelegd aan het college.
Bestuurlijke verantwoording
Het college van Burgemeester en Wethouders van Bloemendaal geeft voor vaststelling van het jaarverslag en de begroting van stg. Rijk in het Algemeen Bestuur een zienswijze aan. Het Algemeen Bestuur van stg. Rijk stelt vervolgens de begroting en het jaarverslag vast, rekening houdend met de zienswijzen en de stemverhouding binnen stg. Rijk.
Financieel belang
In 2021 neemt Bloemendaal 5,2% van de totale kosten voor zijn rekening. De bij stichting Rijk uitstaande waarborgsom bedraagt € 8.874.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: laag
Jaarverslag
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2019
31 dec. 2019
1 jan. 2019
31 dec. 2019
€ 78.335
€ 716.171
€ 252.544
€ 552.347
Rekeningresultaat
Resultaat na bestemming rekeningresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2018
2019
2018
2019
€ 5.087
401.693
nihil
nihil
Bijdrage vs. begroting
2020
Meerjarenraming (60040410.443200)
Begroot
Werkelijk
2021
2022
2023
2024
-€ 183.904
nnb
-€142.244
-€150.953
-€154.271
-€156.853
Ontwikkelingen
Naast de gevolgen van de Corona crisis is RIJK zichzelf verder aan het ontwikkelen. Sinds 2019 heeft RIJK een nieuwe opzet van de begroting. Deze is erop gericht dat de middelen die aan RIJK worden toegekend in verhouding staan tot de resultaten daarvan in de gemeenten (outputgericht). Daarnaast heeft RIJK in het jaarverslag 2019 aangegeven dat er kritisch gekeken moet worden naar de inrichting van de financiële functie. Naast het instellen van de AuditCommissie die voor de deelnemende gemeenten meer betrokkenheid brengt ten aanzien van financiën moet structureel gekeken worden naar de plaats van het beleggen van de financiële functie. RIJK als organisatie beweegt zich in een dynamisch veld en zal zich in de dienstverlening daar flexibel op aanpassen. Het is duidelijk dat dit steeds meer af beweegt van de financiële dienstverlening die gemeenten kunnen bieden. RIJK zal daarom de huidige inbedding heroverwegen. Vanaf 2021 wordt het aantal dagen dat de gemeente Bloemendaal bij st. Rijk afneemt verminderd van 5 naar 4 dagen per week.
- verbonden partijen Stedin Groep N.V.
Stedin Groep N.V.
Stedin Groep N.V.
Doelstelling
Stedin heeft als netwerkbeheerder energie de taak om een veilige, betrouwbare en betaalbare energievoorziening te realiseren voor haar ruim 2 miljoen klanten. Dit doet zij enerzijds door het aanleggen, beheren en toekomstbestendig maken van de elektriciteits- en gasnetten en anderzijds door het faciliteren van de energiemarkt.
Bestuurlijk belang
Stemrecht via de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA)
Bestuurlijke verantwoording
Wethouder financiën. In totaal zijn 44 Nederlandse gemeenten aandeelhouder. In de begroting wordt het verwachte dividend opgenomen. Bij de voorjaarsnota wordt gerapporteerd over het ontvangen dividend (dat betrekking heeft op voorgaand kalenderjaar) en dat is vastgesteld door de AVA.
Financieel belang
16.490 aandelen à € 100 nominaal (0,33% van de aandelen)
Risico's
De risico's voor Bloemendaal zijn met name financieel van aard. Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking.
Jaarverslag
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2019
31 dec. 2019
1 jan. 2019
31 dec. 2019
€ 2.699 miljoen
€ 2.949 miljoen
€ 4.292 miljoen
€ 4.340 miljoen
Resultaat en uitgekeerd dividend
Resultaat na belastingen
Dividend per aandeel
2018
2019
2018
2019
€ 118 miljoen
€ 325 miljoen
€ 9,18
€ 10,46
Ontvangen dividend vs. begroting
2020
Meerjarenraming (60050120.852000)
Begroot
Werkelijk
2021
2022
2023
2024
€ 122.180
€ 169.168
€ 150.000
€ 150.000
€ 150.000
€ 150.000
Ontwikkelingen
Stedin Groep is per 1 februari 2017 ontstaan als gevolg van de splitsing van Eneco Holding N.V. in een energiebedrijf (Eneco) en een netwerkbedrijf (Stedin). Stedin is netbeheerder in het grootste deel van de Randstad, waaronder Den Haag, Utrecht, Rotterdam en het Rijnmond haven- en Botlekgebied. Drukke, stedelijke gebieden met complexe infrastructuur, waar de afhankelijkheid van energie groot is en energie altijd beschikbaar moet zijn. Om te wonen, werken en leven. Vandaag en morgen. Daarnaast beheert Stedin de energie-infrastructuur in de regio's Kennemerland, Amstelland en Noordoost Friesland.
Stedin verwacht de komende jaren € 750 miljoen tot € 1 miljard aan extra vermogen nodig te hebben om alle investeringen in de energietransitie te kunnen uitvoeren. Hiervoor is het project Lange Termijn Financiering opgestart waarover de Aandeelhouderscommissie in gesprek is met de gemeenten. De uitkomsten kunnen gevolgen hebben voor de kapitaalinbreng en de daaraan gelieerde dividenduitkeringen.